Wyjaśnienie obmycia nóg
J 13 12 A kiedy im umył nogi, przywdział szaty i znów zajął miejsce przy stole, rzekł do nich: «Czy rozumiecie, co wam uczyniłem? 13 Wy Mnie nazywacie „Nauczycielem” i „Panem” i dobrze mówicie, bo nim jestem. 14 Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi. 15 Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem. 16 Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Sługa nie jest większy od swego pana ani wysłannik od tego, który go posłał. 17 Wiedząc to będziecie błogosławieni, gdy według tego będziecie postępować. 18 Nie mówię o was wszystkich. Ja wiem, których wybrałem; lecz [potrzeba], aby się wypełniło Pismo: Kto ze Mną spożywa chleb, ten podniósł na Mnie swoją piętę. 19 Już teraz, zanim się to stanie, mówię wam, abyście, gdy się stanie, uwierzyli, że JA JESTEM. 20 Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto przyjmuje tego, którego Ja poślę, Mnie przyjmuje. A kto Mnie przyjmuje, przyjmuje Tego, który Mnie posłał».
J 13,12-20
- Ten prosty gest Jezusa – umycie nóg – nie wzbudził by może specjalnego zainteresowania, gdyby nie to, że czynił to „wyższy” wobec „niższych”, nauczyciel wobec uczniów. Powinno być raczej odwrotnie. To uczeń mył nogi nauczycielowi, uczeń służył nauczycielowi (jak Elizeusz Eliaszowi). Tymczasem Jezus łamie ten schemat. Powód jest prosty: Jezus uczy dając przykład do naśladowania. Słowa słuchali przez kilka lat i wiele pewnie im uleciało. Przykład zapamiętają na całe życie. To jest metoda dydaktyczna ciągle aktualna – dawanie przykładu.
- Ten gest odbywa się w czasie Ostatniej Wieczerzy. To też znamienne. Na Eucharystii powinni być ci, którzy są gotowi służyć i ci którzy są gotowi by im obmywano nogi, czyli oczyszczeni z grzechu.
- Eucharystia to „Uczta Miłości”. Jej najgłębszy sens to gotowość na coś więcej niż tylko obmycie stóp – to gotowość na oddanie życia. Obmycie stóp (czynność niewolnika) zabija w człowieku poczucie wyższości, pychy, wyniszcza egoizm. Ale Eucharystia to także wyniszczenie ciała, rezygnacja z tego, do czego ciało ma prawo: odpoczynku, przyjemności…